7 8 9 april voor de top - Reisverslag uit Thukla, Nepal van Usha Doerga - WaarBenJij.nu 7 8 9 april voor de top - Reisverslag uit Thukla, Nepal van Usha Doerga - WaarBenJij.nu

7 8 9 april voor de top

Door: Usha

Blijf op de hoogte en volg Usha

09 April 2019 | Nepal, Thukla

Op dit moment hebben we het Everest Base Camp al bereikt, maar ik wil ook nog ff de belevenissen voorafgaand daaraan met jullie delen :-) z Mijn brein lijkt de laatste dagen op halve kracht te werken maar hier komt het dan. De dagen lijken op elkaar: na een ijskoude nacht vroeg opstaan (6:00-7:00) lopen, lunch, lopen, diner, soms even bij de kachel opwarmen, slapen. De kachels branden trouwens op gedroogde yakpoep. Gedroogde yakpoep ruikt nergens naar gelukkig.
Op 7 april hadden we de hele dag sneeuw. Gelukkig was de wandeling kort want 6 april hadden we een inhaalslag gemaakt. Het zuurstofpercentage is gedaald naar 65%. Ondanks de korte dag maken we per saldo toch 375 hoogtemeters en lopen we 7 km (11000 stappen), Pangboche-Dingboche 4360.
s Nachts gaan er steeds meer zaken mee de slaapzak in, naast de kleren die je de volgende dag aan wil, gaan ook de opfrisdoekjes, deo en een cremetje mee. Het is verbazingwekkend hoe handig je word met jezelf opfrissen en aankleden in een slaapzak.
8 april lijkt de koudste dag te worden maar zal het niet zijn. IJs staat in de wasbak en het toilet. Bij hurktoiletten moet je zelf water uit een grote ton scheppen en in het toilet gooien om "door te trekken". Op deze dag lopen we naar Thukla op 4620 hoogte. Het weer is helemaal omgeslagen na 7 april want de lucht is stralend blauw.
9 april trekken we de wandeldag nog even door een lopen we naar Gorak Shep. We leggen zo'n 8 km af en 620 hoogtemeters. Onze gids heeft al dagen last van zijn verstandskies en besluit ons in handen van de dragers achter te laten en een dokter te bezoeken. De dagen ervoor heeft hij geprobeerd de pijn te stillen met rum en ibuprofen. Hoewel de afstanden niet zo groot lijken doe je er wel uren over door de stijgingen en dalingen en het lage zuurstofgehalte. 10 april is de grote dag. De gids ontmoeten we pas morgen weer. Voor nu is het wederom een megakoude nacht. We verlangen naar warmte en een hete douche.

• 11 April 2019 - 15:55

Miranda:

Gelukkig hebben jullie niet voor niets deze ontberingen doorstaan. Nu op weg naar beneden en heerlijk richting lente en warme douches

• 11 April 2019 - 17:16

Elvier:

Gefeliciteerd alle 4 met het bereiken van de top... respect...
    Wat een mooie foto van jullie in het zonnetje met de vlaggetjes!
    Nog even doorzetten, ik wens jullie een soepele afdaling!!
    L4

• 11 April 2019 - 18:12

Patricia En Marcel:

Respect!! En wat een leuke foto aan de top, vooral met die mutsen. Doe voorzichtig nog.

• 12 April 2019 - 04:13

Marcia:

Wat een onvergetelijk avontuur! Diep respect voor jullie. Nog een fijne laatste week daar!

• 12 April 2019 - 04:49

Marianne & Bo:

Yoepieee! You’ve Made iT! Goed Gedaan! En wat hebben jullie je grenzen verlegd zeg! Chapeau! Op naar beneden... zal ook nog wel een uitdaging zijn. Ben bij terugkomst heel benieuwd naar de foto’s. Liefs!

• 12 April 2019 - 08:47

Usha:

Hi M & Bo, hopelijk hebben jullie het ook naar je zin in India
    Ba terugkomst van ons allen gaan we zeker een afspraak maken

• 12 April 2019 - 13:07

Usha:

Het was zeker een avontuur en ééntje om nóóit meer te doen

• 12 April 2019 - 17:36

Marianne & Bo:

Jaaah, gezellig!! India was mooi en een heel stuk warmer (29-37 graden). Ik geloof dat ik de hitte beter kan verdragen dan de kou.... jeetje zeg alles in de slaapzak doen... met plassen hebben de vrouwen het tov de mannen toch wat lastiger... zelfs met de plastuit moet de broek een behoorlijk end naar beneden... dan nog vasthouden (broek en tuit) en hopen dat je niet alsnog in of over je broek piest.. anyway, tot snel en geniet nog van het avontuur!

Usha

In 2018 ontstond bij Asha en mij het idee om ons 50e levensjaar groots en memorabel te maken en wat spannends te gaan doen. De Mt Everest kwam al snel in beeld omdat die al heel lang op mijn lijstje staat. Ronald (man van Asha) zag dat ook wel zitten en wij ook want wat steun zouden we zeker kunnen gebruiken. Om de groep compleet te maken sloot ook Susan Rutte (nichtje van Ronald en toevallig ook op het punt 50 te worden) zich bij ons aan. De datum werd geprikt op 31 maart 2019 en dus vertrekken wij morgen naar het Mount Everest Basecamp. Middels dit blog maken we jullie graag deelgenoot van onze trip. Veel leesplezier.

Actief sinds 30 Maart 2019