Wat wanneer en hoe - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Usha Doerga - WaarBenJij.nu Wat wanneer en hoe - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Usha Doerga - WaarBenJij.nu

Wat wanneer en hoe

Door: usha

Blijf op de hoogte en volg Usha

30 Maart 2019 | Nederland, Zoetermeer

Na maanden trainen en koolhydraten stapelen :-) zijn we klaar om de Mt Everest te bestijgen.
De trainingen buiten (heuvels, duinen, strand, hardlopen en wandelen), binnen (spinning, personal training, roeiapparaten en gewichten),
onder alle weersomstandigheden (sneeuw, zon, regen, hagel, wind) en het stapelen (broodjes kroket, pizza's, pannenkoeken, stoofpotten, steaks en heel veel toetjes)
hebben ons gehard voor de barre tocht :-)

Ons reisschema voor de komen 18 dagen ziet er als volgt uit:
31 maart vliegen we via Abu Dhabi naar Kathmandu op 1350 meter hoogte.
Van daar vliegen we op 3 april naar Lukla op 2800 mt omdat de Mt Everest in het noorden ligt.
Lukla is een van de gevaarlijkste vliegvelden ter wereld omdat het weer er vaak heel slecht is en de landingsbaan nog geen 500 mt lang.
Aan het eind bevindt zich een ravijn van zo'n 650-700 mt diep en om het af te maken zit daar vlak achter een enorme berg.
Al met al is dat het meest spannende moment om naar "uit te kijken". En we moeten na de wandeling via dezelfde weg terug.

De wandeling is van een andere orde, die is gewoon lekker pittig ;-)
In totaal zullen we ruim 4000 meters stijgen en 125-130 km lopen verdeeld over 11 wandeldagen (10 echte en 1 rustdag).
Net als tijdens de training kunnen we qua weer van alles verwachten: van zomerse hitte tot sneeuwstormen.
Vooralsnog ziet de weersverwachting er goed uit, overdag kan het 20 gragen worden en 's nachts -8 tot 1 graad. Allemaal afhnkelijk van de hoogte waar we ons op dat moment bevinden.

Het doel is het Everest Base Camp Nepal op ongeveer 5364 mt maar voor het mooiste uitzicht op de berg wandelen we ook nog even naar Kal Pattar op ongeveer 5545 mt,
afhankelijk van de route die we nemen.
Het zuurstofpercentage op die hoogte is ongeveer 50% van wat het op zeeniveau is.

Tijdens de wandeling worden we vergezeld door een gids en twee dragers (iedere drager draagt 20-30 kilo)
en dragen we zelf een rugzakje met maximaal 5 kilo (regenkleding, een extra vestje, snackrepen, water en andere dingen die we denken gedurende de dag nodig te hebben.
Het slagingspercentage is 90% en wij verwachten niet anders dan dat we daar bij zitten.

Nog wat wetenswaardigheden over het gebied:
Jaarlijkse komen zo'n 35000(!) wandelaar op het EBC af.
In Nepal liggen 10 van de hoogste bergen (9 bergen van meer dan 8000 mt)

• 30 Maart 2019 - 17:18

Rob:

ushaasharonaldsusan,
    Jullie redelijk kennend als reislustige en nu het 1e verslag gelezen hebbende, begrijp ik ook de uitdaging van deze super onderneming. Geniet en ervaar deze fantastisch reis in alle facetten. Sportieve groet, Rob

• 31 Maart 2019 - 05:37

Usha Doerga:

Dank je Rob. We gaan hard obs best doen.
    Groetjes Usha

• 31 Maart 2019 - 06:03

Helen:

Gaat jullie zeker lukken. Heel veel succes en plezier.

• 31 Maart 2019 - 07:34

Laura:

Geweldig!! Heel veel succes, ik volg jullie!!

• 31 Maart 2019 - 09:01

Doortje Van Rijn:

Wat gaaf zeg. Geniet van dit mooie avontuur

• 31 Maart 2019 - 12:09

Jan:

Heel veel plezier met deze uitdaging. Lijkt me super gaaf.

• 31 Maart 2019 - 15:51

Miranda:

Ik verwacht ook niet anders dan dat jullie daar bij zitten, goede reis

• 31 Maart 2019 - 18:02

Elles Spaapen :

Succes maar jullie kunnen het. Geniet van alles.

• 02 April 2019 - 09:33

Cornelie:

Ben benieuwd naar jullie reisverslagen en foto's!
    Heel veel succes en vooral GENIETEN.

• 02 April 2019 - 22:08

Usha:

Bedankt voor jullie lieve wensen. We gaan ervoor.

• 03 April 2019 - 10:04

Louis:

Geniet van jullie vakantie /
    Ik zie nog geen foto,s

Usha

In 2018 ontstond bij Asha en mij het idee om ons 50e levensjaar groots en memorabel te maken en wat spannends te gaan doen. De Mt Everest kwam al snel in beeld omdat die al heel lang op mijn lijstje staat. Ronald (man van Asha) zag dat ook wel zitten en wij ook want wat steun zouden we zeker kunnen gebruiken. Om de groep compleet te maken sloot ook Susan Rutte (nichtje van Ronald en toevallig ook op het punt 50 te worden) zich bij ons aan. De datum werd geprikt op 31 maart 2019 en dus vertrekken wij morgen naar het Mount Everest Basecamp. Middels dit blog maken we jullie graag deelgenoot van onze trip. Veel leesplezier.

Actief sinds 30 Maart 2019