Dag 2 - 3 april het echte werk. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Usha Doerga - WaarBenJij.nu Dag 2 - 3 april het echte werk. - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Usha Doerga - WaarBenJij.nu

Dag 2 - 3 april het echte werk.

Door: Usha

Blijf op de hoogte en volg Usha

03 April 2019 | Nepal, Kathmandu

Nog wat wetenswaardigheden over de bezienswaardigheden van gisteren (scheelt mij weer tikken).
Swayambhunath Stupa
Durbar Square https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Durbar-plein_van_Kathmandu
Pashupatinath Stupa
Bhuddist Boudhanath Shrine
Royal Palace en Kumari.

Vandaag zijn we echt begonnen. De vlucht van Kathmandu naar Lukla is inderdaad enerverend.
We vliegen met een tweemotorig vliegtuigje en in het toestel krijgen we watjes tegen de motorherrie en zuigsnoepjes voor de druk. Na een korte pijlsnelle run over de startbaan stijgen we razendsnel op. Onderweg is er een kort momentje waarin we heel even los van de stoel komen. Het uitzicht is fenomenaal met al die toppen die boven de wolken uitkomen. De landing is ook kort en krachtig. Al met al is het een superleuke vlucht maar ben ik wel blij dat ik me gister heb laten zegenen door een monnik met rijstkorrels en gewijd water :-).
Het Nepales hurktoilet (waar je overigens heerlijk op kan poepen) aan deze kant van de Himalayas is van een heel andere orde: in een hutje over de rand van de weg sta je op een soort houten kruis zonder vloer zodat alles gelijk naar beneden valt...
In Nepal is het de gewoonte dat je alle heiligheden links langsgaat, zo ook de bidwielen. Dit zijn grote metalen of houten rollen met h eilige teksten. Voor voorspoed en wijsheid moet je ze laten draaien en de woorden ohm mani padme hum.
De eerste wandeling is kort maar pittig. In 3 uur tijd leggen we 10 kilometer af waarbij we 63 verdiepingen stijgen en 133 dalen, 14843 stappen zetten en heel veel calorietjes verbranden. Effectief lopen we van Lukla op 2850 mt naar Phakdingop 2650 mt. Vanaf morgen gaan we stijgen. We eindigen de dag in n Irish Pub voor een laatste alcoholisch drankje

• 03 April 2019 - 09:47

Miranda:

Klinkt idd erg avontuurlijk. Blij dat jullie het er heelhuids vanaf hebben gebracht

• 03 April 2019 - 09:50

Patricia:

Oeff, wat een treden. Geniet maar volop van het mooie uitzicht, dat verlicht het afzien. Hopelijk houdt Ronald zijn voet zich goed...

• 03 April 2019 - 10:34

Annemarie Karlas:

Wat geweldig dat wij thuisblijvers op deze wijze met jullie mee mogen op reis. Dank

• 03 April 2019 - 14:08

Hilda:

Yes! Dat is een gave start. Nu goed uitrusten. Gaat het goed met Ronald zijn enkel? xx

• 03 April 2019 - 15:10

Roosje:

Jeetje, ben trots op jullie hoor .Wat een avontuur en zoveel kilometers lopen. Ik wordt al moe van als ik het lees. Toppertjes zijn jullie. Gaat het goed met het pootje van Ronald. Rustig aan hè.
    Liefs Roosje

• 03 April 2019 - 16:21

Wilko:

Jeetje, wat een super ervaring en belevenis.
    Heel veel succes en geniet ervan.
    Jammer van dat laatste alcoholische drankje, maar ja dat hoort ook niet bij topsport.

• 03 April 2019 - 18:05

Josseline:

Super!!! Trots op jullie hoor. Exht knap van jullie

• 04 April 2019 - 03:53

Marianne & Bo:

Lieverds wat een mooi begin! Gaaf hoor! Heel veel plezier en leuk jullie berichtjes. Liefs uit India... we verblijven ook op een berg(je) Mount Abu.

• 04 April 2019 - 07:36

Monique:

Wow, Usha, wat een verhaal, spannend hoor! Wij volgen je hier op de voet. Heel veel succes met alles, ook voor je reisgenoten, groetjes en liefs van Mo, Iris en Joris.

• 04 April 2019 - 10:43

Asha :

Lieve allemaal, leuk dat jullie ons zo volgen. Het is écht afzien op deze berg, maar tegelijkertijd ook écht een prachtige ervaring. Ronald zijn enkel is 50 tinten blauw, maar hij heeft weinig tot geen last en loopt ons er alweer uit...grrr

• 04 April 2019 - 13:09

Usha Doerga:

Door de hele trage internet verbinding helaas geen foto's voorlopig. Doordat het weer mogelijk is, zet ik ze erbij.
    Groetjes Usha

Usha

In 2018 ontstond bij Asha en mij het idee om ons 50e levensjaar groots en memorabel te maken en wat spannends te gaan doen. De Mt Everest kwam al snel in beeld omdat die al heel lang op mijn lijstje staat. Ronald (man van Asha) zag dat ook wel zitten en wij ook want wat steun zouden we zeker kunnen gebruiken. Om de groep compleet te maken sloot ook Susan Rutte (nichtje van Ronald en toevallig ook op het punt 50 te worden) zich bij ons aan. De datum werd geprikt op 31 maart 2019 en dus vertrekken wij morgen naar het Mount Everest Basecamp. Middels dit blog maken we jullie graag deelgenoot van onze trip. Veel leesplezier.

Actief sinds 30 Maart 2019